Dyrektor Teatru Arka Renata Jasińska

0 TEATRZE

Fundacja Artystów Niepełnosprawnych i Pełnosprawnych JESTEŚ MY

0 TEATRZE

Teatr Arka

 Arka jest maleńka  .  Przypomina pakamerę w ciągu teatralnych magazynów. Brama wjazdowa na podwórze pamięta powojenny Wrocław: czerń betonu, obłażące tynki, otarte ściany , dziury w betonie. Przedsionek przypomina zapyziałą świetlicę z socrealistycznej powieści  Arka to teatr  , autorski,  . Wymyślony przez zjawiskową Renatę Jasińską – guru grupy aktorów zawodowych i niepełnosprawnych, reżyserkę, wodzireja każdego wieczoru. Jak zawsze w długiej szacie, z burzą włosów i sznurami korali.
Jak zawsze kurz w reflektorach, jakieś pokasływania, tarabanienie się widza na wózku, migocący lampkami przy pulpicie oświetleniowiec. Z boku przysiada reżyserka.
Chcę zanucić piosenkę Grechuty „teatr to dziwny, teatr jedyny,/ gdzie sens, gdzie treść czort jeden zna”, ale już po kwadransie piątkowego wieczoru wiem, iż „w nim przedstawienie wiecznie trwa,/ pogromcy zwierząt i arlekiny/ i szał iluzji”

Profesor, krytyk teatralny-Leszek Pułka

--------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

Każdego, kto odwiedzi Wrocław, namawiam na wizytę w Teatrze Arka. Jest to miejsce wyjątkowe, stworzyli je wyjątkowi ludzie - Renata Jasińska (aktorka i reżyserka) z zespołem. W zespole artystycznym są profesjonalni aktorzy i osoby niepełnosprawne jako aktorzy

Justyna Hofman-Wiśniewska

----------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

. Specyfika pracy tego nadzwyczajnego teatru przejawia się w projektach, w których razem, ramię w ramię, grają profesjonalni aktorzy, a także osoby niepełnosprawne, osoby wykluczone, które tak często spotykamy, ale tylko na marginesie życia społecznego.  To dogłębne przenikanie nas samych, których uważamy za normalnych, i tych drugich, których widzieliśmy w teatrze. Przypomnijmy sobie chociażby twórczość Pipo del Bono. Polski teatr natomiast przekłada to na całkiem inny, niewyobrażalny poziom w kategoriach artystycznych i humanistycznych.

Mladen Blaćić krytyk teatralny działu kultury „Oslobodenje” Sarajewo.

--------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

To jedyna taka placówka kulturalna w kraju, która nie wstydzi się, że połowa kadry aktorskiej to osoby z niepełnosprawności. Repertuar nie różni się specjalnie od tego, co mają w swojej ofercie inne teatry. Nie zapominają też o wymagającej, nieśmiertelnej klasyce.
Takie wspaniałe przedsięwzięcia sprawiają, że wszystkie ludzkie, codzienne problemy odchodzą w cień. Oby więcej takich inicjatyw.    

Niedaleki Zachód, który próbujemy gonić, już dawno otworzył się na niepełnosprawność, inność, oryginalność.   Nie bójmy się inności. Pokażmy wszystkim, jak można być pięknym, będąc trochę innym. Również w Polsce.

Interia.pl

-----------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

Teatr Arka jest teatrem szczególnym. Został powołany  ponad dwadzieścia lat temu. Od 2002 roku główną ideą teatru stało się hasło przywracania społeczeństwu osób niepełnosprawnych poprzez różne działania artystyczne. Idea ta realizuje się na co dzień w symbiozie osób pełnosprawnych i niepełnosprawnych – a ściślej polega na stworzeniu zawodowego teatru integracyjnego, w którym osoby niepełnosprawne są równoprawnymi członkami zespołu aktorskiego. Misją tego, co należy podkreślić, zawodowego teatru – obok przywracania społeczeństwu ludzi niepełnosprawnych – jest także zwracanie uwagi na ciężki los takich osób, na ich częstą dyskryminację i wykluczenie. Celem pobocznym jest w tym kontekście cierpliwa i metodyczna edukacja społeczeństwa w zakresie kontaktów i życia z ludźmi niepełnosprawnymi. Instytucja to na mapie kulturalnej szczególna, gdyż jest ona jedynym ośrodkiem tego typu w Polsce. Dyrektor Renata Jasińska stara się realizować swoją misję dwutorowo. Za pomocą formy, w jakiej funkcjonuje jej teatr oraz za pomocą repertuaru. Przyczyną jej sukcesów na tym polu jest staranny dobór pozycji repertuarowych

Tomasz  Domagała - Krytyk Teatralny , Aktor arszawa

-----------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

W polskich realiach działalność wrocławskiego Teatru "Arka" trzeba uznać za inicjatywę wyjątkową. Owa wyjątkowość idzie w parze, w tym przypadku, z doskonałością  Widzowie regularnie odwiedzający "Arkę", nie mają wątpliwości, że jej nadrzędny cel stanowi artystyczna jakość "Arka" jest teatrem repertuarowym, teatrem podejmującym istotną problematykę społeczną i moralną.  . "Arka" wydaje bardzo odważne oceny polskiej rzeczywistości, zwłaszcza, jeśli mają one dotyczyć tolerancji, a raczej jej braku, czy wykluczenia. Publiczność, zawsze licznie zgromadzona, na początku rzadko identyfikuje się z prezentowanym obrazem. Aby zrozumieć jego głębię, widzowie muszą przemierzyć długą drogę: od biernego oglądania i słuchania po czynne przeżywanie

Grzegorz Ćwiertniewicz

-----------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

A zapuszczając się nieco głębiej w bramę przy ul. Świdnickiej, która mieści Scenę Kameralną, odkrywamy jeden z najbardziej wyjątkowych wrocławskich teatrów - Arkę.  Twórcy Arki - Renata Jasińska i Alexandre Marquezy - chcą startować w tej samej konkurencji co inne wrocławskie sceny. I nie godzą się na obniżanie poprzeczki wymagań wobec teatru ze względu na udział niepełnosprawnych adeptów. Cel jest szczytny i godny kibicowania. Kibicuję z całego serca ambicjom tej sceny.

 Magda Piekarska- Gazeta Wyborcza

---------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

Teatr Arka jest niezwykłym miejscem. Również spektakle oglądane w nim są zupełnie inne i należy się im specjalne traktowanie. Idąc mała uliczką przy ulicy Świdnickiej trafimy do miejsca niezwykłego - niewielkiej sali, z dostawianymi krzesłami, ale za to z duszą.

Czuć w Arce prawdziwą pasję, nie ma tu miejsca na komercję.

Agata Matkowska - Dziennik Teatralny

---------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

Integracyjny Teatr Arka tworzą zawodowi aktorzy, którzy pracują z osobami o różnym stopniu niepełnosprawności. To niezwykłe połączenie, rzadko spotykane, ale dające równie niezwykłe efekty, o czym można przekonać się na każdym ze spektakli, również na wyreżyserowanej przez Renatę Jasińską „Ince”. 

Waldemar Brygier – NaszeSudety.pl

 

Pokazujemy  nasze spektakle w wielu miastach Polski oraz w krajach Europy Zachodniej i Wschodniej.

Nazwa Arka pochodzi na wpół od Arki Noego i od Arki Przymierza i jest  połączeniem dwóch idei i dwóch  kultur, na gruncie których wyrosła europejska cywilizacja. Dlatego tak ważny dla nas jest widz w stadium  rozwoju duchowego, znajdujący się  jakby na zakręcie psychicznym, szukający w widowisku klucza do poznania siebie i swojego miejsca na ziemi. Poprzez wielokulturową i wielowarstwową jakość sztuki, poprzez sięganie do elementów  teatru  średniowiecznego, czerpanie pomysłów  od mistrza Grotowskiego i jego teatru blisko widza, teatru ubogiego, inspiracji od mistrza Kantora jesteśmy w ciagłej drodze, wykształcamy naszą metodę  pracy teatralnej.

Renata Jasińska