Dyrektor Teatru Arka Renata Jasińska

Plany na sezon 2014/2015

Fundacja Artystów Niepełnosprawnych i Pełnosprawnych JESTEŚ MY

Plany na sezon 2014/2015

Premierą spektaklu ”Król Maciuś Pierwszy i Wrocławskie Krasnale” rozpoczęliśmy uroczyście nowy sezon w Arce. W tym roku planujemy  realizację 3 premier, występy zagraniczne oraz szereg projektów arteterapeutycznych i społecznych realizowanych pod szyldem Stowarzyszenia Przyjaciół Teatru Arka.

Wspomniany „Król Maciuś…” jest zarazem hołdem złożonym Januszowi Korczakowi – wielkiemu przyjacielowi dzieci, jak i ukłonem w stronę lokalnej tradycji. Aktorzy chcą zaprosić najmłodszych widzów do współtworzenia spektaklu, stąd jego interaktywny charakter. Przekraczając próg teatru dzieci zostaną wprowadzone w przestrzeń pełną magii  i niecodziennych zdarzeń. Różnorodność form teatralnych od złożonej choreografii zaczynając, poprzez  pantomimę, elementy performance’u, na wykorzystaniu technik audiowizualnych kończąc – ma na celu zaskoczyć, ale też i poruszyć odbiorcę.

Jesień to także czas występów zagranicznych. W pierwszym tygodniu listopada Teatr Arka wystąpi w Dreźnie, w ramach współpracy z niemiecką Fundacja Conduco. Wydarzenie to rozpocznie 6-miesięczne warsztaty, prowadzone w grupach składających się z osób pełnosprawnych i niepełnosprawnych intelektualnie. Projekt ma na celu inkluzję, osób cierpiących na różnego rodzaju dysfunkcje, w przestrzeń kulturalną i społeczną.

Koniec listopada zapowiada się dla zespołu Teatru Arka wyjątkowo ekscytująco. Powodem jest wyjazd do Szkocji, gdzie grupa został zaproszona przez Richarda Demarco. To już druga wizyta w Edynburgu, gdzie dwa lata temu, w ramach największego Międzynarodowego Festiwalu Teatralnego na świecie, Arka zaprezentowała spektakl „Bal u Hawkinga”. Tym razem, w Summerhall, pokażemy „Statek szaleńców”. 

W grudniu na deskach Teatru Arka królować będzie INANA, sumeryjska bogini wojny i miłości. Twórców kolejnej tegorocznej premiery zainspirowały teksty mitologii mezopotamskiej, jak również dzieło jednej z najwybitniejszych polskich pisarek, Olgi Tokarczuk – książka „Anna-In w grobowcach świata”. Pomysł narodził się już dużo wcześniej, jednak jego realizacja była poniekąd uzależniona od dyspozycyjności Pani Anny Zubrzycki, którą zaprosiliśmy do współpracy w charakterze osoby odpowiedzialnej za śpiew w tym przedstawieniu.

W grudniu odbędzie się również uroczysta gala wieńcząca VII edycję Dolnośląskiego Forum Możliwości, wieloletniego projektu prowadzonego przez Stowarzyszenie Przyjaciół Teatru Arka. W tym roku gośćmi honorowymi Teatru Arka będą przedstawiciele Polskiego Stowarzyszenia im. Janusza Korczaka, którzy w trakcie panelu poświęconego współczesnej edukacji i wychowaniu postarają się odpowiedzieć na pytanie, dlaczego idee i wskazówki tego wybitnego pedagoga są dzisiaj tak ważne.

Nadejście wiosny będziemy świętować wystawiając „Balladę o Wrocławiu”, trzecią w tym sezonie premierę w Teatrze Arka. Spektakl oparty został na motywach powieści Marka Krajewskiego zatytułowanej „W otchłani mroku”. Renata Jasińska, reżyserka i dyrektorka Teatru Arka, od kilku lat jest zafascynowana twórczością tego pisarza. Trudno nie zgodzić się z licznymi opiniami, iż literatura Marka Krajewskiego jest jak sprawdzony i skuteczny algorytm, a czar kryminałów retro jego autorstwa działa niczym narkotyk. Historia opowiedziana na scenie byłaby historią opowiadaną przez osobę niepełnosprawną, po części dlatego, że zespół naszego teatru ma charakter integracyjny, po części zaś z uwagi na fakt, że zarówno w czasach opisywanych w powieści, jak i dziś, osoby niepełnosprawne intelektualnie były odsuwane na społeczny margines. Reżyserkę zaintrygowała też zawarta w tym utworze pewna filozofia autora, mówiąca o tym, że ludzkość ewoluuje ku dobremu. To też kolejny powód oddania narracji w usta aktora niepełnosprawnego intelektualnie, ponieważ w ludziach tych reżyserka dostrzega ogromną wartość, zachwyca ją ich niewinność, czystość i fakt, że rzeczywistość komentują w sposób dużo bardziej obiektywny.

Treść okrutnych wydarzeń prezentowanych w powieści Renata Jasińska chce podać widzowi nie w formie naturalistycznej, lecz symbolicznej. Posłuży temu między innymi interesująca forma plastyczna. Scenografię do spektaklu wykona francuski artysta, Alain Gaudbert, z którym teatr miał już okazję współpracować w latach poprzednich. Oprócz współpracy z teatrami francuskimi, przez lata pracował też z mieszkańcami wielu afrykańskich krajów, co znajduje ujście w jego oryginalnej twórczości. Autorem muzyki do spektaklu będzie wrocławski kompozytor Jacek Zamecki, uczeń Zbigniewa Karneckiego.

W czerwcu w ramach projektu „MOSTY”, mieszczącego się w programie ESK 2016, zostanie zrealizowany spektakl w reżyserii Anny Zubrzycki. O szczegółach będziemy informować w nadchodzących miesiącach. Końcówka sezonu przebiegnie pod znakiem prac nad sztuką „Otello”, którą wyreżyseruje w Teatrze Arka Max Archimedes Levitt, wychowanek Kazimierza Brauna. Premiera planowana jest we wrześniu 2015 r.