Dyrektor Teatru Arka Renata Jasińska

Król Maciuś Pierwszy i wrocławskie krasnale

Fundacja Artystów Niepełnosprawnych i Pełnosprawnych JESTEŚ MY

Król Maciuś Pierwszy i wrocławskie krasnale

Król Maciuś Pierwszy i wrocławskie krasnale Król Maciuś Pierwszy i wrocławskie krasnale Król Maciuś Pierwszy i wrocławskie krasnale Król Maciuś Pierwszy i wrocławskie krasnale Król Maciuś Pierwszy i wrocławskie krasnale Król Maciuś Pierwszy i wrocławskie krasnale Król Maciuś Pierwszy i wrocławskie krasnale Król Maciuś Pierwszy i wrocławskie krasnale Król Maciuś Pierwszy i wrocławskie krasnale Król Maciuś Pierwszy i wrocławskie krasnale Król Maciuś Pierwszy i wrocławskie krasnale Król Maciuś Pierwszy i wrocławskie krasnale Król Maciuś Pierwszy i wrocławskie krasnale Król Maciuś Pierwszy i wrocławskie krasnale Król Maciuś Pierwszy i wrocławskie krasnale Król Maciuś Pierwszy i wrocławskie krasnale Król Maciuś Pierwszy i wrocławskie krasnale Król Maciuś Pierwszy i wrocławskie krasnale Król Maciuś Pierwszy i wrocławskie krasnale Król Maciuś Pierwszy i wrocławskie krasnale Król Maciuś Pierwszy i wrocławskie krasnale Król Maciuś Pierwszy i wrocławskie krasnale Król Maciuś Pierwszy i wrocławskie krasnale Król Maciuś Pierwszy i wrocławskie krasnale Król Maciuś Pierwszy i wrocławskie krasnale Król Maciuś Pierwszy i wrocławskie krasnale Król Maciuś Pierwszy i wrocławskie krasnale Król Maciuś Pierwszy i wrocławskie krasnale Król Maciuś Pierwszy i wrocławskie krasnale Król Maciuś Pierwszy i wrocławskie krasnale Król Maciuś Pierwszy i wrocławskie krasnale Król Maciuś Pierwszy i wrocławskie krasnale Król Maciuś Pierwszy i wrocławskie krasnale Król Maciuś Pierwszy i wrocławskie krasnale Król Maciuś Pierwszy i wrocławskie krasnale Król Maciuś Pierwszy i wrocławskie krasnale Król Maciuś Pierwszy i wrocławskie krasnale Król Maciuś Pierwszy i wrocławskie krasnale Król Maciuś Pierwszy i wrocławskie krasnale Król Maciuś Pierwszy i wrocławskie krasnale Król Maciuś Pierwszy i wrocławskie krasnale Król Maciuś Pierwszy i wrocławskie krasnale Król Maciuś Pierwszy i wrocławskie krasnale Król Maciuś Pierwszy i wrocławskie krasnale Król Maciuś Pierwszy i wrocławskie krasnale Król Maciuś Pierwszy i wrocławskie krasnale Król Maciuś Pierwszy i wrocławskie krasnale Król Maciuś Pierwszy i wrocławskie krasnale Król Maciuś Pierwszy i wrocławskie krasnale Król Maciuś Pierwszy i wrocławskie krasnale Król Maciuś Pierwszy i wrocławskie krasnale Król Maciuś Pierwszy i wrocławskie krasnale Król Maciuś Pierwszy i wrocławskie krasnale Król Maciuś Pierwszy i wrocławskie krasnale Król Maciuś Pierwszy i wrocławskie krasnale Król Maciuś Pierwszy i wrocławskie krasnale Król Maciuś Pierwszy i wrocławskie krasnale Król Maciuś Pierwszy i wrocławskie krasnale Król Maciuś Pierwszy i wrocławskie krasnale Król Maciuś Pierwszy i wrocławskie krasnale Król Maciuś Pierwszy i wrocławskie krasnale Król Maciuś Pierwszy i wrocławskie krasnale Król Maciuś Pierwszy i wrocławskie krasnale Król Maciuś Pierwszy i wrocławskie krasnale Król Maciuś Pierwszy i wrocławskie krasnale Król Maciuś Pierwszy i wrocławskie krasnale Król Maciuś Pierwszy i wrocławskie krasnale Król Maciuś Pierwszy i wrocławskie krasnale Król Maciuś Pierwszy i wrocławskie krasnale Król Maciuś Pierwszy i wrocławskie krasnale Król Maciuś Pierwszy i wrocławskie krasnale Król Maciuś Pierwszy i wrocławskie krasnale
"Spektakl porywa świetną muzyką, znakomitą choreografią, plastyką kostiumów. Całość wiruje w zawrotnym tempie, uwodzi śpiewem i plastyką widowiska". Teresa Soroczyńska

Najnowszy spektakl Teatru Arka, „Król Maciuś Pierwszy i wrocławskie krasnale”, z jednej strony nawiązuje do dzieła wielkiego humanisty, Janusza Korczaka, z drugiej – korzysta z najnowszej odsłony legendy miasta, jaką są wrocławskie krasnale. Z pierwowzoru literackiego zaczerpnięta została główna idea – państwa pod rządami dzieci, natomiast krasnale, to najbardziej rozpoznawalny znak działaczy opozycyjnych oraz Pomarańczowej Alternatywy, która za pomocą wizerunku niewielkich skrzatów ośmieszała system polityczny w Polsce. Ten zaskakujący zabieg inscenizatorski twórczyni spektaklu, Renaty Jasińskiej, pozwolił na skonstruowanie dzieła wielowarstwowego, które może być odczytywane na różne sposoby – zarówno przez widownię dziecięcą, jak i dorosłą część publiczności.

W warstwie podstawowej jest to nadal historia państwa rządzonego przez osieroconego monarchę – Maciusia Pierwszego. Tytułowe krasnale pojawiają się z chwilą, gdy o północy budzą się z wieloletniego snu, ożywają i przypominają historię króla, który nie chciał nim być, lecz poprzez kolejne doświadczenia „dorósł” do roli, jaką los mu przeznaczył. Krasnale, komentując dzieje niezwykłego królestwa i jego władcy pełnią zatem rolę narratora, równocześnie pozostając bohaterami przedstawianych wydarzeń. Dzieje Maciusia pokazują natomiast kolejne stopnie wtajemniczenia, przez które przechodzi każdy człowiek nim osiągnie mądrość życiową dostępną tym, których nazywamy mistrzami.

Jest więc „Król Maciuś Pierwszy…” historią o dojrzewaniu, o odpowiedzialności, o transformacji, jakiej doznaje każdy z nas po kolejnych życiowych wstrząsach, jest symbolicznie pokazaną drogą, wiodącą od narodzin do śmierci, czyli – powtórnych narodzin. Jest opowieścią o sztafecie, zwanej życiem, wiodącej przez meandry wspomnień, marzeń i pamięci, a także poprzez labirynt wrocławskich uliczek wtopionych w tajemniczy świat teatralnych korytarzy i sekretnych przejść, wiodących od przeszłości w przyszłość, poprzez scenę Arki… To realizm magiczny w najczystszej postaci.

Zofia Warzyńska-Bartczak

 

Reżyseria i inscenizacja: Renata Jasińska

Scenariusz: Jarosława Makus i Maciej Sosnowski

Muzyka: Jacek Zamecki

Scenografia: Sylwia Wierzbowska

Choreografia: Agata Obłąkowska-Woubishet

Kostiumy: Ewa Jobko

Projekt lalek: Marianna Mikołajek-Mądrawska

Obsada:

Król Maciuś Pierwszy: Alexandre Marquezy

Klaun: Joanna Gierdal i Jan Kot

Śpiewające Krasnale: Sylwester Różycki i Maciej Sibilski

Ministrowie i Krasnale: Alicia Idasiak, Maciej Sosnowski, Anna Rzempołuch i Dariusz Bajorczyk

Król Bum - Drum - Tomasz Żytka

Klu Klu, córka Króla Bum – Druma – Beata Lech-Kubańska

Krasnale Wrocławskie – Andrzej Kusiak i Marek Trociński

oraz w roli Mistrzyni – AGATA OBŁĄKOWSKA-WOUBISHET 

Recenzje:

Dzielnice Wrocławia, 21.10.2014 

www.kulturadlaseniora.pl, 27.10.2014

Dziennik Teatralny, 28.10.2014

Galeria