Dyrektor Teatru Arka Renata Jasińska

Podsumowanie naszej obecności na festiwalu FRINGE

Fundacja Artystów Niepełnosprawnych i Pełnosprawnych JESTEŚ MY

Podsumowanie naszej obecności na festiwalu FRINGE

Edynburg latem staje się prawdziwą Mekką teatromanów z całego świata. Na Międzynarodowy Festiwal Teatralny FRINGE ściągnęło tego roku prawie 2 miliony widzów z całego świata, by obejrzeć ponad 3 tysiące przedstawień.  W tej liczbie – najlepszy spektakl wrocławskiego Teatru ARKA.

Wyjazd do Szkocji i Anglii nie był pierwszym zagranicznym tournée zespołu ARKI. Wcześniej teatr był we Włoszech na festiwalu teatrów polskich w Livorno, a we Francji – z przedstawieniami „Mistrz Patelin”, „Kuglarze Pana Boga” oraz „Mały Książę” . Brytyjskie tourne trwało aż 3 tygodnie. Polskim zespołom teatralnym nieczęsto się zdarzają tak długie i pracowite wojaże artystyczne.

Na Fringe'u - największej teatralnej scenie świata ARKA wystawiła „Bal u Hawkinga” aż jedenaście razy.

Spektakl ten podbił serca międzynarodowej publiczności. Cieszył się zainteresowaniem i życzliwym przyjęciem przez media szkockie oraz polonijne. Ukazały się 24 informacje prasowe.

Cris Grady "Musical Theatre Network":

„bogata i wyjątkowa wizja balu odbywającego się w głowie jednego z największych żyjących geniuszy”

Matt Trueman "The Scotsman":

„i zabawny, i wspaniały - najczęściej i jedno i drugie"

Reżyserka oraz aktorzy gościli dwukrotnie w audycjach radiowych. polonijnego radia w Edynburgu i Polskiego Radia w Londynie.

Fringe - największe święto artystów i miłośników teatru jest miejscem spotkań i prezentacji najnowszych nurtów teatralnych i najciekawszych zjawisk artystycznych z całego świata. Dla teatromanów to okazja obejrzenia w jednym miejscu wszystkiego, co świat teatru ma do pokazania publiczności. Dla artystów to inspirujące spotkania, okazja do wymiany doświadczeń i nawiązanie cennych kontaktów. Konfrontacja z międzynarodową publicznością to doświadczenie bezcenne.

Renata Jasińska reżyserka Spektaklu i dyrektorka ARKI: - Jestem pod wrażeniem spotkań z publicznością festiwalową: to prawdziwi miłośnicy teatru, poszukujący w sztuce odpowiedzi na problemy współczesnego człowieka. Teatralna opowieść o Hawkingu poruszyła ich ujęciem problematyki niepełnosprawności i inności, a podczas oglądania spektaklu wśród aktorów zupełnie nie dostrzegali osób niepełnosprawnych! Widzieli w nas przede wszystkim artystów – dodaje Renata Jasińska.

W Edynburgu rodzą się pomysły wspólnych międzynarodowych projektów teatralnych.. W tym artystycznym tyglu już od 47 lat wielką rolę odgrywa profesor Richard Demarco,

http://www.richarddemarco.org/  jeden z ojców założycieli Fringe'a, - mówi Renata Jasińska, dyrektorka Teatru ARKA. - Mieliśmy zaszczyt poznać go. To wybitny promotor sztuki, zorganizował 1500 wystaw i 900 spektakli teatralnych. Prawdziwy przyjaciel Polski – wypromował Tadeusza Kantora i Teatr Cricot 2 w Europie zachodniej.  Był pod wrażeniem naszego spektaklu. Gościł nas w siedzibie swojej fundacji - Demarco European Art Fundation. Zaprosił nas do Edynburga w następnym roku, do Summerhall.

Teatr Arka oraz Profesor Richard Demarco zostali w tym roku laureatami Europejskiej Nagrody Obywatelskiej.  A Renata Jasińska będzie odbierać tę nagrodę Brukseli. Jeszcze raz więc spotkają się w tym roku na uroczystej sesji Parlamentu Europejskiego, gdzie ta nagroda zostanie uroczyście wręczona trzydziestu laureatom z całej Europy .                                    

Po występach w Edynburgu artyści Teatru Arka pojechali do Londynu, za zaproszenie Carole Pluckrose, założycielki, dyrektorki i reżyserki ARC Theatre. Na scenie ARC Theatre wystawili „Bal u Hawkinga” aż 3 razy. Carole Pluckrose odwiedziła Wrocław w maju i czerwcu tego roku, oglądała „Bal u Hawkinga” i przedpremierowy spektakl „Moralność Pani Dulskiej oraz „Makbeta”. Przed laty jako aktorka występowała we Wrocławiu z legendarną brytyjską grupą „Triple Action Theatre”- na kultowym Międzynarodowym Festiwalu Teatru Otwartego oraz na zaproszenie Teatru Laboratorium Jerzego Grotowskiego. W tym roku do Wrocławia przyjechała, aby z bliska przyjrzeć się metodom pracy z aktorami zawodowymi i niepełnosprawnymi intelektualnie artystami, jakie stosuje Renata Jasińska w pracy nad spektaklem.