Dyrektor Teatru Arka Renata Jasińska

Gry z Makbetem

Fundacja Artystów Niepełnosprawnych i Pełnosprawnych JESTEŚ MY

Gry z Makbetem

Gry z Makbetem Gry z Makbetem Gry z Makbetem Gry z Makbetem Gry z Makbetem Gry z Makbetem Gry z Makbetem Gry z Makbetem Gry z Makbetem Gry z Makbetem Gry z Makbetem Gry z Makbetem Gry z Makbetem Gry z Makbetem Gry z Makbetem Gry z Makbetem Gry z Makbetem Gry z Makbetem Gry z Makbetem Gry z Makbetem Gry z Makbetem Gry z Makbetem Gry z Makbetem Gry z Makbetem Gry z Makbetem Gry z Makbetem Gry z Makbetem
Napisana ponad czterysta lat temu krwawa historia żądzy władzy i zbrodni nic nie straciła na swej aktualności. Twórcy spektaklu prowokują widzów, by sami zechcieli odpowiedzieć sobie na odwieczne pytania: kim są i jakie role przyszło im grać w życiu?

Spektakl „Gry z Makbetem” to adaptacja sceniczna jednej z najbardziej znanych tragedii Williama Shakespeare’a – „Makbet”. Ta, napisana ponad czterysta lat temu, krwawa historia żądzy władzy i zbrodni, a także skomplikowanych relacji międzyludzkich – miłości, zawiści, pożądania – nic nie straciła na swej aktualności. Dlatego też rozgrywające się w średniowiecznej Szkocji wydarzenia, równie dobrze mogą mieć miejsce we współczesnej Rosji, Ameryce czy Polsce.

Namiętności bohaterów i ich intrygi pozostały wprawdzie w kręgu XI-wiecznej Szkocji i Anglii, jednak zarówno za sprawą genialnego operowania archetypem, jak i rzuconego przez reżyserkę – Renatę Jasińską – pomostu łączącego przeszłość z teraźniejszością – spektakl jest na wskroś współczesny. Podkreślają to nie tylko ponadczasowe, pierwotne wzorce postaci i zdarzeń, ale także zabiegi formalne zaproponowane przez inscenizatorkę, polegające na złamaniu ciągłości historycznej oraz przełamaniu tradycyjnej konwencji scenicznej.

Niektóre sceny, na przykład – scena balu – zostają nagle przerwane „wyjściem” postaci z umownego czasu dramatu i ich przeniknięciem do naszego świata. Renata Jasińska zaprosiła widzów do wzięcia udziału w specyficznej grze, łączącej świat aktorski z nieaktorskim, dawny z teraźniejszym, znaczony konwencją z realnym, przedstawiony serio z historią opowiadaną „z przymrużeniem oka”. Wszystko jest więc umowne, wszystko jest grą lub też, jak sto lat temu powiedział, poprzez tytuł swojego dramatu, Luigi Pirandello, „Tak jest, jak się państwu zdaje”.

Można też to niezwykłe wydarzenie artystyczne skomentować słowami samego Shakespeare’a: „Świat jest teatrem, aktorami ludzie, którzy kolejno wchodzą i znikają”…

Twórcy widowiska skłaniają widzów do tego, by sami zechcieli odpowiedzieć sobie na odwieczne pytania: kim są, jakie role przyszło im grać i czy nadal chcą występować w tym właśnie przedstawieniu, czy też może zostali niewłaściwie obsadzeni w przewidzianej dla nich postaci. Trzeba pamiętać, by zdążyć przed końcem balu, nim opadnie kurtyna życia…

 

Zofia Warzyńska-Bartczak

 

Adaptacja i reżyseria – Renata Jasińska

Scenografia – Elżbieta Roszczak

Kostiumy – Ewa Jobko

Wykonanie kostiumów – Ewa Jobko

Muzyka – Jacek Zamecki

Asystent reżysera – Michał Przybysz

 

Obsada:

 

Sylwester Różycki – Makbet

Agata Obłąkowska-Woubishet – Lady Makbet

Beata Lech-Kubańska – Hekate

Alexandre Marquezy – Duncan

Michał Przybysz – Banquo

Maciej Sosnowski – Medyk

Joanna Gierdal – Pierwsza Czarownica

Teresa Trudzik – Druga Czarownica

Alicja Idasiak – Trzecia Czarownica

Jan Kot – Odźwierny

Anna Rzempołuch, Marek Trociński – Czarownice

Alicja Pietruszka – Dama Dworu

Maciej Sosnowski – Lekarz

Tomasz Żytka, Dariusz Bajorczyk – Mordercy

Tomasz Żytka, Jan Kot – Posłańcy

 

 

Galeria